Fastigheterna i området har mätare för kall- och varmvatten som installerades redan 1980. Anledningen är att det ska vara en rättvis fördelning av vattenkostnaden, den som gör av med mycket vatten betalar mera än den som förbrukar mindre. En avräkning sker när den slutliga årskostnaden för vattnet är känd och regleras vid månadsaviseringen i slutet av april varje år.
Fem procent av föreningens totala vattenkostnad fördelas lika mellan de 122 fastigheterna. Resterande förbrukning av kall- och varmvatten debiteras varje fastighet till samma pris som föreningen betalar till kommunen.
Medlemmarna läser av vattenmätarna en gång om året, under förutbestämda datum i början av januari. Varje fastighetsägare får i god tid ett meddelande med en beskrivning över hur avlästa värden skall meddelas till kassören. Datumen för avläsningen presenteras på hemsidan, från vilken också en blankett för avläsningen kan laddas ned.
För disk- och tvättmaskiner finns proppade anslutningar. De är monterade på vattenledningarna i köket och i tvätt- och duschutrymmet. Vi rekommenderar att vattnet till disk- och tvättmaskinerna kopplas via en avstängningsanordning, det vill säga en kran. Maskinerna bör inte stå under vattentryck när de är avstängda.
På baksidan av varje fastighet finns en vattenutkastare, för till exempel bevattning av tomten. Den får vatten från kallvattenledningen i nedre toaletten. Ledningen är dragen under golvet i vardagsrummet och upp inne i väggen, vid sidan av fönstret. För att hindra rörsprängningar under vintern, finns en avstängningskran vid sidan av toalettstolen. Kranen för ledningen till vattenutkastaren, bör således stängas på hösten och tömmas på vatten.
Misstänker vi en läcka i vattensystemen meddelas det på hemsidan under Aktuellt. Ett läckage skulle till exempel kunna bero på förskjutningar eller sprickor i kopplingarna mellan huslängorna. Kontrollera i så fall om det kommit in vatten i gropen under golvluckan på den nedre toaletten. Ber vi om det, är det nödvändigt att det utförs. Ju tidigare en läcka kan lokaliseras, desto lägre blir den gemensamma kostnadena för att åtgärda skadan.
Om en vattenmätare inte fungerar ska en felanmälan göras.
- Är det akut och rinner vatten - ring Nabos VVS-jour som löser den akuta situationen. Kontakta därefter styrelsen via ett nytt ärende i Nabos portal och invänta ett beslut från styrelsen att fortsätta med någon form av permanent åtgärd.
- Är det inte akut - skapa ett ärende i Nabos portal och invänta ett beslut från styrelsen att fortsätta med någon form av permanent åtgärd.
Vattenmätarna tillhör samfälligheten och kostnaden för dem debiteras inte den enskilde medlemmen.
©Tumba Gärde Samfällighetsförening 2023-05-19.